zondag 8 januari 2012

Speurtocht en ATB

Zoals al de hele afgelopen week beheerste het vele water onze huishouding. Zo ook vanmorgen. Toen werd de zondagochtendprikkel vanwege overvloedige regenval een half uur verdaagd.
Om 10 uur precies stonden 4 Dijkridders voor nummer 49 het startschot af te wachten.

J-W was reisleider en bedacht een mooie rit die afgesloten werd met de oplossing van een speurtocht. Onderweg moest er van Harko staande op het hoogste verzet een viaduct bereden worden en aldus geschiedde. Al was het eerste viaduct nogal lastig omdat je er alleen via een trap kon komen.



Eigenlijk moest deze tocht een replica zijn van een door J-W en Harko al eerder gereden tocht, maar met een eigen vrije invulling.
Het weer bleef mooi, vooral droog en de sfeer prima. Kilometer na kilometer vloog onder onze banden door en voor wij het wisten stonden we al tussen Lieveren en Roden. Daar wist J-W ons te vertellen dat we vooral op vogelhuisjes moesten letten als waren die de oplossing naar de puzzel. Paul was hierdoor direct de weg kwijt want die had koeien geteld en Wim zoals gewoonlijk de vogels.

Al met al een prachtige bijna droge duurtraining.
De oplossing op de Kerkweg bleek niet het aantal vogelhuisjes of koeien te zijn, maar Johan van Oldenbarnevelt (1574-1619, de machtigste staatman in de Nederlanden tot aan de staatsgreep van Maurits in 1618). Zo gingen wij na 54,17km uit elkaar in de wetenschap dat de VOC in 1602 is opericht en je elkaar een prettig weekend wenst en een goede zondag.


Statistieken:

54,17km in 2u 18m 42s
snelheid gem 23,4
snelheid max 37,4
hartslag gem 138
hartslag max 178


Amper thuis las ik een mailtje van Martijn die nog even de ramptourist wilde uithangen en met de ATB via de Tolberterpettenpolder een rondje Zoutkamp wilde doen. Race aan de balk en de ATB klaargezet voor een rondje. En dus zat ik om even over 1 alweer op de fiets.

Een groot verschil met de ochtendrit. Wat kan deze TFC-er fietsen. A la Aart soepel trappend en vrolijk om zich heen kijkend knalde hij tegen de wind in. Ik moest alle zeilen bijzetten om enigszins in zijn spoor te blijven en af en toe ging het echt te snel. Via Briltil zetten wij koers naar het Van Starkenborghkanaal en pal tegen de wind in was mijn tank ineens leeg. Met een hartslag die bijna gelijk was aan mijn snelheid gedeeld door 10 moest ik Martijn laten gaan. En eerlijk is eerlijk ik was een blok aan zijn been. Als je gemiddelde tegen de wind in rond de 25 ligt, dan moet je verschrikkelijk inhouden als de ander maar tot 18 komt.
Bij de brug van Gaarkeuken namen wij afscheid en fietste ik met de wind mee naar huis. Zelfs daar kon ik geen voordeel uit halen, kon zelfs de 25 niet aantikken en met de tong op de schoenen arriveerde ik na bijna anderhalf uur op de Dijklaan.

Een ervaring rijker.

Direct op de massagetafel, want die mazzel heb ik, om de afvalstoffen weg te laten masseren.


Statistieken:

32,65km in 1u 28m 16s
snelheid gem 22,2
snelheid max 28,9
hartslag gem 167
hartslag max 179

Geen opmerkingen:

Een reactie posten