zondag 27 oktober 2013

Tegenstrijdig

Het wordt dus niks!  appte PdP vanmorgen vroeg terwijl de storm de regen tegen de ruiten joeg. Snel keek ik op de 2uur vooruit buienradar en zag dat het rond 10 uur droog zou zijn. Echter op de 3 uur vooruit zaten er op dat tijdstip nog buien boven Leek. Ik stelde voor om dan maar de Tacx te gebruiken. Droog, geen wind, filmpje en op verzoek ook nog koffie onderweg. Het antwoord bleef uit.

Als P niet gaat, dan ga ik wel alleen was mijn conclusie. In mijn eentje zou ik de storm trotseren en besmeurd met modder thuiskomen. Eenmaal in de garage hoorde ik aan de andere kant van de muur gerommel en nieuwsgierig als ik ben ging ik toch even kijken. PdP in racetenue en z'n ATB aan het klaarzetten.
"We zijn met 7, J-W en Wim gaan mee en Harko sluit ook nog aan! Ik heb geen afzeggingen." aldus PdP. En inderdaad, om kwart voor 10 was het 6-tal, inclusief Klaas, compleet om XdP op te halen in 7huizen.

Nog maar net voorbij deze illustere plaats of het begon er donker uit te zien en in het bos even verderop begon het te hozen. Nu heb je daar in het bos niet heel veel last van, dus bleven we daar rondjes rijden tot het weer redelijk droog werd. Was dit die ene vergeten bui van de 3 uurs voorspelling? Volgens Wim wel en we koersten verder naar de Appelgebakkeveense heide. Onderweg haakte Harko af, hij had er al ruim 2 uur opzitten en vond het genoeg.

Vlak voor Bakkeveen begon voor XdP de ellende. Hij moest het net als zijn broer zonder regenkleding doen en was bijkans verzopen. Geen goede combinatie met een beste verkoudheid en hij besloot, samen met P, huiswaarts te keren. Terecht, want met je gezondheid moet je niet spotten en derhalve een verstandig besluit.

Met z'n 4en banjerden we over de hei en Klaas zou Klaas niet zijn als hij niet naar de Freule wilde. Wilskrachtig en snel op het asfalt konden wij hem maar amper volgen. In het zand maakten we de achterstand snel goed en zo stonden we terzelfdertijd bij de Freule voor een welverdiende pauze.


Na de pauze richting huis. Over De Wilp en Siegerswoude naar Jonkersvaart. Enthousiast als altijd pakte Klaas hier zijn taak als reisleider voortvarend aan. Het droge pad van 2 weken geleden was veranderd in een ware modderpoel zodat we na 200 meter al vastliepen. Klunend door een sloot met de fiets op de nek vonden we aan de andere kant een droog pad. Ook nu kwamen we weer bij het korfbalveld van Nuis en verrassend genoeg wist Wim daar weer een niet ontdekt pad met de welluidende naam 't Pad. Zo'n mooi fietspad ver van de doorgaande weg.

Eenmaal terug op de doorgaande weg moest er voor de wind nog even vaart gemaakt worden om de 50 aan te tikken. Helaas bleven Wim en ik steken op 46,8. Toen reed Klaas lek en met een shot CO2 in zijn achterband kon hij het redden tot de Auwemalaan. Hier werd bij gebrek aan gas nog even gepompt, maar na een meter of 500 bleek de band echt lek en moest de laatste kilometer lopend worden afgelegd.

Mooi om met 5 Dijkridders te starten en weer eens in een grotere groep te rijden. Voor de waarheid achter deze rit:
www.dijkridders.nl 





Statistieken:
44,48km in 2u 14m 41s
snelheid gem 19,8 inclusief wandeletappe
snelheid max 46,8
hartslag gem 150
hartslag max 181

3 opmerkingen:

  1. Heroisch!! Smaakt naar meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dijkridders houden van nat......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Freek wil je iets schrijven over bv de woestijn....en niet weer over aquarium(s) misschien dat we zondag dan wat beter weer hebben.... gr. Wim

    BeantwoordenVerwijderen