woensdag 23 oktober 2013

Als aquaria het meervoud is van aquarium.....

..wat is dan het enkelvoud van cafetaria? Met die vraag AB-de ik zaterdagochtend door Gelderland en ik kon hem niet oplossen. Cafetarium? Die zondag vond ik het antwoord niet omdat ik gewoonweg geen zin had het op te zoeken. Een beetje ingegeven door het waardeloze fietsen in dit deel van Nederland.
Wil je effe lekker het bos in, blijkt het een schietterrein van defensie waar je eerst omheen moet en elk geschikt bos met ATB-route ligt minstens 15km hier vandaan. Een ware desillusie dus, samen met een flinke verkoudheid.

Vanavond vond ik het volgende op het www:

Is het woord cafetaria een meervoud?


Hoewel cafetaria sterk aan meervoudige woorden als aquaria en prullaria doet denken, is het geen meervoud van iets als cafetariumCafetaria komt van het enkelvoudige Cubaans-Spaanse woord cafetería ('koffiehuis'). Dat is in de jaren dertig via het Amerikaans-Engels in het Nederlands terechtgekomen.

Meestal is het trouwens de cafetaria, hoewel volgens een paar woordenboeken ook het cafetaria mogelijk is.
Bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/cafetaria-cafetarias


Case closed? Ja zou je denken, maar de vlag dekt nog steeds de lading niet. In een cafetaria kopen wij patat en andere zaken en maar zelden koffie.  Zou het dan op de gevel staan omdat het mooi staat? Vooruit dan maar.




Statisieken:
18,55km in 48m 02s (met nog 3km niet geregistreerd omdat ik geen satellietverbinding had)
snelheid gem 23,2
snelheid max 30,9
hartslag gem 144
hartslag max 160

Geen opmerkingen:

Een reactie posten