zondag 7 juni 2015

Hallo Bandoeng


Vandaag, 6 juni 2015, de Gelderse Papier Route, kortweg Geparo, op het programma. Nadat 2 jaar geleden deze route door een blessure aan mij voorbij ging en vorig jaar niet werd georganiseerd moest het deze keer wel de route van de waarheid worden. Bij de inschrijving ging het al mis, ik hoefde geen inschrijfgeld over te maken en opnieuw inschrijven lukte niet op basis van een zelfde naam. Toen maar ingeschreven als Maurits.

Vrijdagavond zag het er niet naar uit dat er gestart kon worden met een regenkans van 60%, maar vanmorgen kon het niet anders dan doorgaan. Strak blauw en een door de zon opgewarmd parcours.

Gestart werd bij het zwembad in Coldenhove en via het terrein van de papierfabriek werd koers gezet naar Laag Soeren waarna er een mooi lang stuk door het bos kwam. Zo vlak als in het noorden is het daar niet en er moest in het begin al behoorlijk geklommen worden. Niet hoog, maar wel steil af en toe. Om Velp en Arnhem heen naar Oosterbeek. Hier zat ik in een redelijk grote groep en kon op kop het tempo tegen de wind in op 30 houden. Om Doorwerth, door Renkum naar de Wageningse Berg. Even voorbij Parenco ging het kennelijk nog niet snel genoeg, want een nieuwe kopman gooide het op 32 en toen moest ik lossen. Misschien was het ook wel boze opzet, wie zal het zeggen.

In eigen tempo langs het stadion van de FC Wageningen waar onder andere Dick Schoenaker en Epi Drost hun successen vierden. Ook hier een redelijke stijging in het parcours wat als voordeel heeft dat het op een gegeven moment ook weer omlaag gaat. Tussen Wageningen en Wageningen Hoog, op 45km, een ravitailleringspost waar gegeten en gedronken kon worden. Met een bol, banaan en reep in de rugzak verder voor het tweede deel dat naar ik dacht net zo ver zou zijn. Later bleek dat we hier pas op  37,5% van de route zaten.
Ook hier weer een prachtig stuk door het bos waarbij het af en toe lastig was de pijlen op tijd te zien omdat de snelheid redelijk hoog lag bergaf. Zo zag ik in een afdaling een pijl in een flits voorbijgaan en realiseerde mij pas 50m verderop dat het linksaf moest.

Van Wageningen Hoog langs Ede over de Ginkelse Hei via Mossel naar Otterlo en Harskamp. Dat waren een aantal kilometers door bewoond gebied, maar de Geparo zou de Geparo niet zijn als er niet snel van dat schema werd afgeweken en zo sloegen we rechtsaf door het bos richting Kootwijk. Boveneinde lieten we links liggen en na pakweg 87km doemde in de verte het hoofdgebouw van voormalig zendstation Radio Kootwijk voor me op. Fotopauze, want het is redelijk bijzonder dat we tegenwoordig zo dichtbij kunnen komen. Dat kon een jaar of 8 geleden nog niet. Van hier uit werd de communicatie met de koloniën onderhouden, vooral met Nederlands Indië. Geopend door koningin-moeder Emma met de legendarische woorden: "Hallo Bandoeng, hier Den Haag."
Het gebruik van de extreem lange golflengte (17,85km) heeft maar zo'n 2 jaar geduurd waarna men overstapte op de Korte Golf. Sinds 1999 wordt er vanuit het gebouw niet meer uitgezonden en wordt het voor andere doeleinden gebruikt.


   Voor meer informatie: Radio Kootwijk

Na Oostdorp kwam de teller akelig dicht in de buurt van de 100km en de finish was nog niet in zicht. Tijd om even te mindmappen en mij in te stellen op een afwijking. Gelukkig had ik niet met mijn krachten gesmeten, maar makkelijk ging hier hier niet. Het laatste brood moest er aan geloven en de derde bidon kon los. Beekbergen en Lieren liet ik achter mij en langs het Apeldoorns kanaal ging het prettig. Het stuk naar Zilven was het zwaarst met de wind vol op de kop. Gelukkig kwam hier Coldenhove weer in beeld en na dik 116km bereikte ik de finish.

Volgens de Garmin waren er minder hoogte- dan dieptepunten en van het aantal verbrande calorieën (5024) ga ik nog een weekje honger hebben. mooie tocht, goed georganiseerd en prima omstandigheden. Volgend jaar weer, maar dan met oranje punten op de pijlen voor betere herkenning.



Statistieken:

116,6km in 4u 42m 47s
snelheid gem 24,7
snelheid max 47,3
hartslag gem 149
hartslag max 166










Geen opmerkingen:

Een reactie posten