zondag 17 mei 2015

Theo Koomen, Rutger Hauer en Albert Mol

Wat hebben de drie bovenstaande personen met elkaar gemeen? Daarover filosofeerden wij, KL, PdP en WdV, vanmorgen tijdens onze kwartvoortien etappe. BeBe en XdP verkozen de ATB boven de race en wilden het ook rustig aan doen. X nog herstellend van een aantal medische ingrepen moest het zelfs rustig aan doen.
Niet dat wij dan maar ongelimiteerd de beest konden gaan uithangen, integendeel, Klaas wilde een mooi rondje om Drachten (Haulerwijk, Beetsterzwaag, Drachten, Marum, Leek) om te werken aan zijn duurvermogen. De enige vandaag met een doel, want een enkele reis Zandvoort staat op zijn lijst.

Als altijd tegen de wind in starten om dan vanaf Drachten lekker 35 voor de wind te hebben. Mooi vooruitzicht. Na de paar druppels van vanmorgen beloofde het droog te blijven en dat deed het ook. Alleen de wind wilde maar niet liggen en zo vertrokken we met een beste poest zijwind richting Zevenhuizen. Gevoelsmatig ging het redelijk makkelijk, alleen kon Klaas niet te veel praten omdat hij daar buiten adem van raakt. Iets met saturatie of zo en hij legde later uit hoe dat in elkaar steekt.

Toch ging het bij de Viking lekker. Ondanks de matige trainingsarbeid blijkt er toch wel een redelijke basis te zijn en dat moet ook met de Geparo en de Leekster Tak Tocht  binnen de komende 4 weken. Na Haulerwijk op de rotonde rechtsaf richting Waskemeer met de wind volop de kop. En lekker bleef het. Zelfs tegen de wind in tegen de 30 met PdP en KL in het wiel in prachtige cadans, zelfs tegen het zogenaamde runnershigh aan. Van Waskemeer naar Beetsterzwaag lijkt het een hele wereldreis. Niet de minste plaatsen liggen daar, zoals Petersburg, Moskou, Klein Groningen en natuurlijk niet te vergeten het illustere Sparjebird.


Even voor Beetsterzwaag vroeg Wickie zich af wat hij nou in zijn stukkie moest schrijven omdat PdP het een rit als alle andere vond. Daar had Theo Koomen uiteraard wat op gevonden en zou er een onbeschrijfelijk avontuur van gemaakt hebben waarbij de waarheid dan ergens in het midden gelegen zou hebben. Hij zou zonder gene prachtig uiteengezet hebben dat de heren Mol en Hauer schuin tegenover elkaar in het mooiste stuk Nederland hun woning hadden. Hauer zelfs met een dubbel hek, zo geïsoleerd wonen ze daar. Lauswold dus. Over het aandeel Mol in deze twijfel ik, want ik heb nergens kunnen vinden dat hij werkelijk in die omgeving heeft gewoond. Zeker is dat hij tot zijn dood in Laren (Gld) heeft gewoond en onlosmakelijk met Giethoorn verbonden is door de film Fanfare.

Steeds beter ging het en eenmaal richting Drachten meenden wij even aan te pikken bij een dame op een "gewone" 3-versnellings Batavus, maar dat was buiten de waard gerekend want het gas ging erop en wij hadden het nakijken. Vermoedelijk een oud renster incognito, dat kan niet anders. Lang hield ze het niet vol want met een KL op stoom ligt het tempo al snel boven de 30 en moest zelfs de Batavus er aan geloven.
Bij Drachten rechtsaf en via Trimunt en Marum terug naar huis, Het viaduct over de A7 bij Trimunt wilde Wick op volle snelheid nemen en raakte daar KL en PdP kwijt. Zij werden door een groep van de SFC teruggereden en tot in Marum reden we met hen op. Vanwege hun hogere tempo pakten wij vervolgens onze eigen plan weer op en een tandje lager trapten wij onze rit uit. De 35 voor de wind vanaf Drachten haalden we nooit omdat het behoud van lijf en leden belangrijker was. Dat komt wel weer, later, als we groot zijn.


Statistieken:
62,13km in 2u 25m 06s
snelheid gem 25,7
snelheid max 38,7
hartslag gem 145
hartslag max 168

Geen opmerkingen:

Een reactie posten