zaterdag 24 maart 2012

De 100 mijl van Drenthe

Zaterdagochtend in alle vroegte de fiets gezadeld en voldoende eten en vooral drinken mee voor een monsterklus. De 100 mijl van Drenthe met de start in Peize. Zoals gewoonlijk start de TFC vanaf het sportcentrum in Leek en om 8 uur waren we daar met 12 helden. Helaas geen heldinnen deze keer.
In Peize schreven wij ons in voor de 50mijl en omdat ik de enige was die de 100 wilde rijden voegde ik mij bij de TFC-ers omdat met z'n allen rijden leuker is dan alleen. Een goede keuze bleek, want het begon onderweg steeds harder te waaien en om nu van Hoogeveen 50 mijl tegen de wind in terug te moeten rijden vond ik redelijk kansloos.

100mijl werd dus 100 kilometer.

Wat een prachtig weer en wat een prachtige route. De mannen van NOAD hadden enorm hun best gedaan er iets moois van te maken en zijn daar naar mijn mening prima in geslaagd.
Voor de wind met een redelijk hoog Dijkriddersvreemd tempo knalden wij door het drentse land. Allerlei plaatsen met illustere namen als Winde, Ubbena en Anreep bonden wij aan de zegekar en na knap anderhalf uur moesten we stempelen in Smilde bij de sporthal. Vanuit mijn voetbalverleden wist ik daar de velden van SSSV, maar nu de stempel- en pleisterplaats van deze ronde.
De stempelaar in Smilde was een oud collega en tevens NOAD rijder. Een mooi weerzien.

Na de bananen en ontbijtkoek terug naar huis. Na een tijdje achter een andere fietsclub te hebben gehangen, waarbij de aanpiksnelheden ver over de 30 gingen, werd het tijd om nog meer gang te maken en in te halen. Voor de mannen vooraan een makkie, maar als je in de staart van het peloton hangt is het iets lastiger. Snelheden liepen op tot boven de 35km/uur en dat tegen de wind in. Door Ravenswoud, de Weperpolder en Veenhuizen naderden wij Langelo. Daar ging het voor mij mis. Door de hoge snelheid, het voorbij komen van de eerder ingehaalde ploeg en mijn natuurlijke afkeer voor het rijden op klinkers moet ik lossen. In plaats van 35 werd het 28 en dan loopt het verschil snel op. Samen met een andere geloste rijder reed ik het laatste stuk naar Peize alwaar de TFC-ers op mij stonden te wachten.
Gezamenlijk reden wij "uit" naar Leek. Uit is dan ook weer 30 gemiddeld.

Bijna thuis stond de teller op 98km, mijn eer te na om dit thuis te vertellen knoopte ik er nog een klein rondje aan vast om over de 100km te komen.

Mooie rit, prachtige dag met toch nog iets te veel wind.


Statistieken:

101,26km in 3u 33m 40s
snelheid gem 28,4
snelheid max 38.2
hartslag gem 143
hartslag max 174

Route uit de Garmin op verzoek via de mail

1 opmerking:

  1. Als ik de gemiddelde hartslag en de max. hartslag vergelijk met het laatste ritje met de Dijkridders dan heb je het niet zwaar gehad.....

    BeantwoordenVerwijderen