maandag 21 november 2011

Salto mortale

Zondagochtend 09:30 en 1,6 graden boven nul. Twee Dijkridders aan de start, dik ingepakt tegen de elementen, wachtend op de rest. Maar, J-W op Ameland, PdP in dromenland, Harko zorgt voor Storm en Bert had iets met de verhouding alcohol in bloed of omgekeerd.

Wim en Wickie en zo zou het de hele ochtend zijn. Wim voorop en Wickie in zijn spoor. Waarom? Omdat Wim nu eenmaal alle paden en paadjes in de omgeving kent en precies weet waar de boomstronken en wortels uit de grond steken. Via allerlei vage wegen en paden koersten we naar Norg volgens de korste omweg. Ongelofelijk hoeveel bospaden er tussen Leek en Norg bestaan en waar ik het bestaan niet van wist. Wij mogen ons gelukkig prijzen met Wim en een Garmin in ons midden, want daardoor kan ik die paden zelf ook nog eens terugvinden.

Uiteindelijk belandden we in het bos bij de Norgerberg waar Wim nog veel meer paden kent. Het heet daar niet voor niets de Norgerberg en met ware doodsverachting bedwongen wij bergen en daalden nog veel sneller af. Dat het ook eens fout kon gaan calculeerden we niet in.

In een van de afdalingen volgde ik het spoor van Wim, maar kwam iets wijder uit de bocht en op topsnelheid voelde ik mijn fiets wegglijden. De combinatie bevroren ondergrond en natte bladeren is niet ideaal. Tijdens het glijden kon ik 2 dingen doen. Of blijven glijden en onder mijn fiets terechtkomen met het risico alles open te scheuren, of hard in de remmen knijpen en over het stuur gelanceerd worden. Ik koos voor het laatste en met een prachtige salto en dito landing waar Youri van Gelder jaloers op zou zijn belandde ik keurig op mijn voeten op de grond. In de zweef gebruikte ik ook mijn bij judo geleerde valbreektechnieken want ik rolde ook nog over de grond.
Stuur rechtgezet en snel doorrijden omdat Wim in de verte stond te wachten. Hij vond het nogal lang duren.

Ik weet nu ook waar Wims passie ligt, want wat kan die vent allemachtig hard op die ATB rijden. Dan mag ik 10  jaar jonger zijn, maar hij rijdt me er met gemak af. Met de tong op het stuur moest ik hem bijna smeken zijn tempo te verlagen. Na bijna 2 uur en 39km verder namen we voor nummer 53 afscheid. Wim fris als een hoentje (ik zag hem een half uur later alweer vertrekken) en ik totaal afgepeigerd. Tijd voor een warme douche en een lekkere massage.


Was het om half 10 nog stil op nummer 45, PdP had echter niet stilgezeten. Hij reed vroeg in de middag een rondje Ronostrand en voegde 25,5km aan zijn totaal toe. Waar is hij in het diepste geheim mee bezig? Wordt vervolgd......




Statistieken:

39,28km in 1u 56m 29s

snelheid gem 20,2
snelheid max 29.8
hartslag gem 156
hartslag max 174

3 opmerkingen:

  1. Hee hee Wickie,

    precies de reden om niet mee te gaan en om toch zelf maar wat kilometers te maken. Wim op de atb is voor de rest alleen maar afzien. Op goeie dagen leuk, op minder goeie dagen een klein drama.
    Krijg er wel steeds meer lol in, een solo rondje. Ik begrijp nu je ritjes naar de baas veel meer.
    Mooi stukje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leest weer als een mooi avontuur.
    Ik denk dat Wim mij afgelopen donderdag dezelfde route heeft laten zien. ook ik verbaasde mij over de bospaadjes dicht bij huis. Mooi dat jij de route hebt opgeslagen.
    Mijn salto mortale bleef uit omdat Wim mij bij een paar afdalinkjes vriendelijk verzocht om af te stappen.
    Groet, JW

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is echt teveel eer.
    Zo goed ben ik echt niet en bovendien heb ik andere kwaliteiten.
    Ik kan namelijk ook heel goed sjoelen.
    Volgens mijn vrouw kan ik ook heel goed schoonmaken.
    Deze kwaliteiten heb ik te danken aan mijn geloof.
    En ik ben namelijk een volgeling van het Vliegend Spaghettimonster.
    Ik bewandel dan ook het achtvoudige ‘Liever nieten’ pad.
    En daardoor ken ik ook veel paadjes.

    Groet Wim

    BeantwoordenVerwijderen